اخبار و اطلاعیه ها

معرفی ( آبادا ) در سیگنال

آبادا در سیگنال
Ratings
(1)

شـرکت تولید نیروی بـرق آبادان ( آبادا) را بهتر بشناسید، این شرکت که در سال 88 درلیست خصوصی سازی شرکت های دولتی قرار گرفته بود در سال 91 برای اولین مرتبه در لیست شرکت های فرابورس درج شده است که با توجه به عدم عرضه سهام در مهلت مقرر از این لیست حذف شده و مجددا در سال 99 به این لیست برگشته است. این شرکت جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت مهندسی ری نیرو(سهامی خاص) و واحد تجاری نهایی گروه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.

موضوع فعالیت شرکت تولید نیروی برق آبادان

موضوع اصلی فعالیت این شرکت بر اساس اساسنامه آن تولید و فروش انرژی برق در چارچوب ضوابط و و مقررات بازار برق به اشخاص و حقیقی و حقوقی ، انجام اقدامات لازم به منظور ارتقاء بهره‌وری، بهینه سازی و توسعه ظرفیت نیروگاه، برونسپاری عملیات اجرایی رقابت پذیر، سرمایه‌گذاری و مشارکت در احداث و خرید نیروگاه و … می‌باشد. در سال 98 فعالیت اصلی شرکت تولید و فروش انرژی برق بوده است.

سرمایه و سهامداران

سرمایه شرکت در زمان ثبت 22میلیارد تومان بوده که طی چند مرحله افزایش در اردیبهشت 99 به 250 میلیارد تومان رسیده است. در این شرکت 74.99 درصد از سهام در اختیار شرکت مهندسی ری نیرو(سهامی خاص) و 25% از آن در اختیار گروه اقتصادی مفید(سهامی خاص) است.

نیروگاه

نیروگاه برق آبادان واقع در کیلومتر 9 جاده آبادان به ماهشهر از نوع نیروگاه های سیکل ترکیبی است که با سوخت گازوئیل و گاز ، در چهار واحد گازی و دو واحد بخار با ظرفیت سالانه 813.6 مگاوات فعالیت می‌کند. این دسته از نیروگاه ها نزدیک به 31 درصد از ظرفیت نیروگاهی ایران را تشکیل می‌دهند.

سهم شرکت برق آبادان از بازار برق ایران بر اساس داده های فصلی مربوط به سال 97 نزدیک به 1.56% بوده است. شرکت بر اساس قرارداد تبدیل انرژی منعقد شده با شرکت توانیر تمام ظرفیت خود را در اختیار این شرکت قرار داده است که شرکت توانیر به ازای آن علاوه بر پرداخت هزینه برق دریافت شده وظیفه تامین سوخت شرکت را نیز بر عهده دارد. در نتیجه شرکت در زمینه خرید سوخت متحمل ریسک نخواهد شد و نیازی به صرف سرمایه در گردش خود در این زمینه ندارد.

مقایسه تولید نیروی برق آبادان با شرکت های بورسی مشابه

بر اساس مقایسه‌ای که در امیدنامه بین شرکت تولید برق آبادان و شرکت‌های تولید برق عسلویه مپنا(بمپنا)، نیروگاه زاگرس کوثر(بزاگرس) و توسعه مولد نیروگاهی جهرم(بجهرم) انجام شده عملکرد شرکت از جنبه‌های مختلف بررسی شده است. در این بین ما این عملکرد را از نظر سود عملیاتی، حاشیه سود خالص و تولید واقعی بررسی می‌کنیم. در ابتدا به جدول زیر که مقایسه وضعیت این چهار شرکت را از نظر نوع تولید نشان می‌دهد توجه کنید.

شرح برق آبادان برق عسلویه (بمپنا) نیروگاه زاگرس(بزاگرس) نیروگاه جهرم(بجهرم)
تعداد واحد گازی 4 6 2 6
توان اسمی واحد گازی 492 مگاوات ساعت 945 مگاوات ساعت 648 مگاوات ساعت 954 مگاوات ساعت
تعداد واحد بخار 2 0 0 3
توان اسمی واحد بخار 320 مگاوات ساعت 0 0 480 مگاوات ساعت
نوع نیروگاه سیکل ترکیبی گازی گازی سیکل ترکیبی

همانطور که مشاهده می‌کنید از نظر نوع تولید و ترکیب واحدهای تولید نیروگاه برق آبادان بیشترین تشابه را با نیروگاه جهرم دارد.

 

برای مشاهده کاملتر مطلب به سیگنال بروید.

 

منبع : سیگنال